Så olika man kan uppfatta ett TV-program

Jag har sett de två första avsnitten av "Barnmorskan i East End" och tycker att den är bra. Den utspelar sig 1957 i East End i London. Som vanligt i engelska serier är den mycket välgjord och tidsandan har de återskapat perfekt.
Med fattigdom, smog, tungt kroppsarbete för männen, dålig utbildning

Nu läser jag en artikel av någon som heter Ulla Johansson och som är mycket kritisk till serien. Hon ifrågasätter motivet till att göra den, att den går abortmotståndarnas ärenden. Det grundar hon på att serien skildrar en familj med 25 barn och där  de mot alla odds verkar glada och nöjda. Och dels på att en femtonårig prostituerad får skildra en illegal abort hon sett med strumpstickor och blod och fostret i en potta. Artikelförfattaren menar att det fanns faktiskt preventivmedel i England 1957.

Barnmorskan i East End

Jag vet inte hur gammal Ulla Johansson är, men 1957 var jag 15 år och minns allt hysch hysch runt det sexuella och preventivmedel här i Sverige. Jag fick barn när jag var 18 år, det var 1960, och t o m år 1960 skämdes man ögonen ur sig om man skulle köpa preventivmedel. De kunde köpas i speciella sjukvårdsaffärer och så fanns det ofta en automat med kondomer på herrtoaletterna på krogen. Men på krogen gick man inte så ofta när man var riktig ung och inte hade någon större inkomst. Aborter var olagliga, det var många som fick sina liv förstörda genom illegala aborter. Jag växte upp i ett område med s k "barnrikehus" eller "myrdalare" som de också kallades. Där bodde ordentliga arbetarfamiljer med många barn, men också många med socialbidrag och  många hade alkoholproblem.  Ungefär samma blandning som skildras i TV-serien.

Alldeles oavsett vad man tycker om abort, kan jag för min del inte se att serien är hyllning till abortmotståndet, tvärtom. Vem vill ha tillbaka den tiden med fattigdom, stora barnskaror och en ständig kamp för mammorna att se till att barnen fick mat och komma iväg till skolan. Alla orkade inte och vem kan döma dem?

Jag känner inte Ulla Johansson, men i sin iver för kvinnans rätt till sin egen kropp, tycker jag nog att hon blundar för att år 1957 var förhållandena precis så som de skildras i serien. Det var stora familjer, det var illegala aborter, men det fanns också glädje och kärlek mellan varven. 

Den stora frigörelsen kom ju först en bit in på 60-talet med allmän tillgång till preventivmedel även för kvinnor. Jag anser också att under 60- och 70-talet var det högkonjunktur, människor behövde inte alltid slita som djur för att få det att gå ihop, sociala välfärdsreformer genomfördes, fler gavs möjlighet att studera, informationsflödet ökade. Folk levde inte längre i okunskap, man hade alternativ.

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag väljer att se den serien, så som du gör det...varför lägga in såna aspekter på det, nä det förstår jag inte...

2012-06-17 @ 10:05:25
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Bra skrivet Sylvia. Vi som var med på den tiden vet hur det var. Min mamma var 17 när hon fick mig och sen fick hon inga fler barn, men min f.d man var sju och hans föräldrar hade det riktigt jobbigt att få allt att gå runt och dom bodde i s.k. barnrikehus. Jag gillar serien, kanske för att jag är kvinna, men det är ju hon som skrivit artikeln också. (kanske barnlös).

2012-06-17 @ 10:13:59
Postat av: kristin larsson

Jag håller med dig Sylvia ! Bra skrivet!

2012-06-17 @ 12:46:56
Postat av: Kristina

Mycket bra uttryckt Sylvia, jag delar absolut alla dina synpunkter i detta. Serien är ju gjord, som jag förstår det, för att skildra hur det var då. Att sedan som Ulla välja att gå in i en slags polemik om abortmotstånd, ter sig för mig lite konstigt i en serie som denna.

2012-06-18 @ 15:39:40
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: Barbro Z

Visst ser vi filmer och tv-program med olika glasögon på oss. Jag har inte sett serien, men din beskrivning ger mig ju uppfattningen att den är verklighetstrogen (som alla engelska serier - de är suveräna!!) och det var ju precis så som du beskriver det.

Det är säkert svårt för yngre att förstå att det faktiskt var på det viset. Man har ju nästan själv glömt i takt med ett allt öppnare samhälle.

Bra skrivet Sylvia!

2012-06-18 @ 16:49:15
URL: http://hitta.de
Postat av: Loka

Jag har inte sett serien förut men av en ren händelse så hamnade jag framför teven just när denna serie sändes, mamma satt bredvid och berättade just om att du såg en serie som handlade om en barnmorska. Jag tycker inte att den förskönade abort, tvärt om är dessa engelsmännen oerhört duktiga på att göra serier, de är verklighetstrogna och skildrar samhället på ett bra sätt och så tycker jag att denna serie gjorts!



Ulla kanske hyser personliga känslor när hon lägger in sin åsikt på det där sättet. För mig som kan vara kritisk, hittade jag absolut inga bevis på hennes åsikt.



Ha det gott vännen!

2012-06-18 @ 19:27:11
URL: http://hosloka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0