Till sjöss och på land

Dagen har tillbringats till sjöss och med en härlig promenad på land.  Jag vet inte hur många gånger jag talat om hur bra jag bor. Med bussen som stannar utanför mitt hus tog jag och vännen Ingrid oss till Nacka Strand, där vi bordade "Mysingen", som går i reguljärtrafik Mellan Nacka, Djurgården, Lidingö, Värtahamnen, Nybroplan och Saltsjökvarn med flera kajer.

Vädret var perfekt, vi kunde sitta utomhus i aktern på båten i  T-tröja och njuta av vyerna. Vi fick trevligt sällskap av ett australienskt par som var på besök i Stockholm. Jag låter bilderna tala för sig själv.

Klicka på bilden om du vall ha den större:

          
Värtan med frihamnen        Kastellholmen                 Gröna Lund


        
Fina hus på Strandvägen      ... och fina båtar            Danvikstull, tidigare fattighus och dårhus.


Resan tog drygt en timme, lagom att mellan fotograferandet inta en smörgås och dela på en starköl.


Väl iland var det massor av folk på bryggorna vid Nacka Strand. När vi kom närmare såg vi att de fiskade strömming. eller säger man pimplar. I alla fall såg det först ut som vanliga metspön men på varje lina fanns massor av krokar. Och vad jag kunde se så nappade det bra.

                  
Strömmingsfiske              Spännande mönster      Vackra smidesstaket runt Svindersviks Gård


      
Naturens under.                   Gamla Allén till Svindersvik
Trädet var fullt av kart.         150 m härifrån går motorvägen till Värmdö.
Varifrån får det näring?


  Här var planerna en gång i tiden storvulna. En Marinstad skulle skapas med 65 villor på pontoner ute i vattnet. Ryssviken som denna vik heter härbärgerade ett antal båtar, eller skall jag säga vrak som beboddes av diverse original. Gjordes en dokumentärfilm om dessa människor och deras liv här nere under ett år. De tvingades bort för att detta stolta projekt skulle ros iland. Sen kom krisen och hela projektet gick omkull. Fyra hus hann byggas och säljas. Undrar hur de köparna känner sig idag. Inget av som utlovats av service och gemensamma anläggningar blev av. Husen var svindyra dessutom och i dagsläget omöjliga att sälja vidare. Jag läste nyligen i lokaltidningen att man skulle försöka blåsa liv i de gamla planerna igen, men frågan är om det finns så riskvilligt kapital idag.


RENSNING

Så var det dags att redovisa rensning nr 62. En bunt papper - underlag för deklarationen, behövs inte längre.






Kommentarer
Postat av: Barbro Z

Det låter som en härlig dag. Stockholm är verkligen en vacker stad med sina gamla anrika byggnader och all grönska runt om i staden och skärgården.

Göteborg är vacker på sitt sätt och Stockholm på sitt. Tänk, fiskeentusiaster finns det överallt - och de ger oss andra glädje och spänning också. Kul att följa deras fiskelycka (eller brist på sådan....)

Gröna Lund har bestämt fått en ruskig åkattraktion sedan jag var där senast. Vacker form att titta på, men åka? Åhhh nej - inte jag i alla fall. ;)



Trevlig midsommar Sylvia!

2012-06-21 @ 19:41:05
URL: http://hitta.de
Postat av: Ingrid

Tack för en trevlig dag på vatten och land. En vandring i ett område jag aldrig varit fast jag är född i Sthlm. Fina bilder och fin presentation. Du måste visa mig hur man minskar bilderna. Nya kamerans bilder är väldigt stora och tar mycken plats när man ska skicka vidare i datorn. Intressant att få se husen på pontonerna i Ryssviken. Där skulle jag inte vilja bo.

2012-06-21 @ 20:28:29
Postat av: Paula i pörtet

Huvva vilken skrämmande attraktion det tillkommit på Grönan!

Jag har en gång stått och dragit upp strömming, det var vansinnigt roligt, nästan för enkelt, man fick ju upp ett tjog åt gången!

Ha en fin midsommarhelg, blir du kvar i staden? Det är det väl inte så många som är, så det kan vara ganska skönt

Kramen

2012-06-21 @ 20:44:37
URL: http://paulaz.se
Postat av: Loka

Vilka fian bilder! En härlig stund att åka båt sådär, vi har också en skärgårdsrutt som hemskt att säga; ingen av oss varit på! Dock inte sagt att det aldrig ska hända men det har liksom inte blivit av..

Sköt om dig vännen ♥

2012-06-23 @ 14:16:20
URL: http://hosloka.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0