Elsa Beskow

RENSNING 33 och 34

Vi som är lite till åren komna minns säkert alla Elsa Beskows bilderböcker. De var dyra böcker på 1940-talet. Mina föräldrar hade inte råd att köpa dem, men jag minns att de lånade dem på biblioteket åt oss barn. Det var något magiskt över dem, både texterna och bilderna.

Så när barnbarnet blev till för tolv år sedan var det just några av Elsa Beskows bilderböcker det första jag köpte till henne. Till min besvikelse blev hon inte lika förtjust i böckerna som jag blev på min tid. Nära sextio år senare när jag läste högt ur dem för henne och andra besökande barn, kunde jag inte undgå att märka att språket är lite ålderdomligt. Tog bort mycket av magin när jag skulle förklara vad många ord betydde.

Själv tycker jag fortfarande att de är underbara. En nyupptäckt är att de också är ganska så humoristiska, det tänkte jag aldrig på som barn.




Jag förvarade alla barnböcker på nedersta hyllan i bokhyllan så att barnbarnet lätt skulle nå dem. När Liten Hund var valp upptäckte han att just Elsa Beskows böcker var så stora att de stack ut en bit ur hyllan. Kalas för kliande små valptänder. Helt plötsligt fick begreppet god litteratur en ny innebörd.

Så nu har jag samlat mod, och försökt skakat av mig nostalgin och gör mig av med de två värst angripna böckerna. De är tyvärr i lösbladssystem numera. Och kommer det barnbarns-barn så trycks Elsa Beskows böcker i ständigt nya upplagor.

   


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag har missat både vispen och köttkvarnen. Vispen var riktigt bra vad jag kommer ihåg. Elsa Beskows sagor var spännande tyckte jag som barn. Allt var så fint. I början av nittiotalet skulle vi bland annat på dop i Melbourne, som present köpte jag Putte i blåbärslandet. Den fanns översatt till engleska. Tyvärr fanns ingen spargris, så det fick bli Mumintrollet, som en av bankerna sålde. Det blev en uppskattad gåva, i alla fall av de vuxna. LP'n med EB visor har jag fortfarande kvar. Ska bli kul att se vad som kommer att slängas denna vecka. Ha det bra.

2012-05-20 @ 10:08:26
Postat av: Annika

Åhå, vad duktig du är som går igenom allt! Jag borde...Elsa Beskow - ja, hennes böcker har jag läst. Å jag minns att jag inte var så förtjust i Tomtebobarnen - tyckte Tomtegubben såg så elak ut!

Men en del gamla böcker håller länge - som "Sagan om den lilla gumman" Den fick min dotter och den var en favorit hos henne länge när jag introducerade henne till böckernas värld.

Ha en skön söndag!

2012-05-20 @ 14:31:51
URL: http://amatankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0