Rensning 23 och Tiggare

Dagens utresning drabbar detta lilla praktiska föremål, som jag dock inte använt på de senaste 10-15 åren.
Ser ni vad det är?



Just det, det är ett litet lock till enliters mjölkförpackningar. Jag dricker så gott som aldrig mjölk. Använder jag mjölk någon gång till matlagningen brukar jag köpa en 3 dl förpackning med lång hållbarhet. Så även om den inte tar någon större plats, så är det en onödig sak i lådan.


Jag var in till stan i ett ärende idag och kan inte låta bli att fundera över alla tiggare som finns överallt i innerstan. De sitter vid T-bane-nedgångarna och på gågatorna med sina handtextade kartongbitar. Många talar ingen svenska alls, och några ser man är nedgångna knarkare eller andra missbrukare.

Hur förhåller man sig till dem? Hur gör ni?

Jag brukar köpa tidningen Situation Stockholm när någon hemlös råkar stå och sälja den när jag har vägarna förbi. Där vet jag vad pengarna hamnar. Hälften till Situation Stockholm och hälften till den som säljer den. Dessutom är det krav på att de skall vara drogfria under den tid de agerar försäljare. Men hur gör man med alla andra. Många ser för eländiga ut men jag har läst att det är organiserade ligor som tar hit folk för att tigga. Om jag nu skulle ge en slant, får de över huvud taget behålla den? Ibland kommer det också tiggare på T-banan. Där brukar jag gå på magkänslan, vad för slags energier vederbörande utstrålar. Ibland ger jag och ibland ger jag inte. Försöker dock alltid vara vänlig utan att verka nedlåtande, alla människor förtjänar respekt!

I slutet på 90-talet åkte jag till Indien och anhopningen av aggressiva tiggare i storstäderna blev en riktig kulturkrock. Men det kunde man väl vänta sig av Indien resonerade jag, med den enorma fattigdom som var både då och nu, även om många fått det bättre. Året därpå åkte jag till New York och blev fullständigt chockad över antalet tiggare i staden. De var inte lika aggressiva som i New Dehli men nästan lika många. Det hade jag verkligen inte förväntat mig av världens rikaste land.

Och nu är detta fenomen en vanlig syn här hemma, i alla fall i Stockholm.

Det verkar som om klyftorna växer istället för att minska här i världen.


Kommentarer
Postat av: Barbro Z

Sambon brukar köpa Faktum och otaliga gånger är de tillfällen då jag sett honom släppa en slant i en mössa eller låda hos en tiggare, både i Sverige och utomlands. "Det har jag råd med" anser han.

Själv är jag däremot väldigt kallsinnig. I Göteborg har det dykt upp tiggare som ligger på knä med huvudet mot marken. De är bylsigt och "fattigt" klädda och jag tror inte ett ögonblick att de får behålla de pengar de får in. Klart det är organiserat (åtminstone detta) då de dykt upp i ett stort antal helt plötsligt. Vi har också sedan flera år haft dragspelande gentlemän/damer som står utanför affärerna. Det har hänt att jag gett en slant till dem. Måste ju beundra deras ihärdighet och kunnighet.

I övrigt gör jag som du: går på magkänslan.

2012-05-10 @ 15:31:26
URL: http://hitta.de
Postat av: Paula i pörtet

Men Sylvia, hur får du då i dig livsviktigt kalk för skelettet?

Är det så illa att tiggarligorna härjar även i Stockholm numera?

Läser ofta om problemen som finns i Helsingfors, där romerska ligor från Rumänien bildar stora tältläger på allmänna platser och sedan livnär sig på tiggeri. Nu ska tydligen någon rumänsk representant tillbringa tid i Finland för att försöka bringa klarhet och komma på en vettig lösning.

Jag ömmar för alla som har det svårt, men detta gillar jag inte! Jag blir bara oerhört illa berörd därför att jag är övertygad om att de inte är ärliga! Att dom är fattiga tvivlar jag inte på, men jag tror att det är en annan typ av prostitution de bedriver, tigger istället för att sälja sina kroppar, och det är langarna som tjänar pengar.

Vi bör hitta andra vägar att hjälpa stackare på!

Kram

2012-05-10 @ 17:12:24
URL: http://paulaz.se
Postat av: Ingrid

Hej Sylvia! Jag har även en sådan i lådan och nu är det nya mjölkförpackningar, så även min kommer att hamna i återvinnings container för plast.

Jag köper Sitation St. men annars får det vara. Det är tyvärr ligor som tar hit stackars fattiga som ska tigga ihop pengar till ligorna. Kommer någon på T-banan som spelar, byter jag vagn. Inte snällt kanske, men enligt mig ska man inte ge några pengar.

Kram

2012-05-10 @ 19:25:28
Postat av: Sylvia Siverling

Barbro: Det är nog samma gäng som är här i Stockholm. En del står på knä hela dagen. andra sitter inlindade i bylsiga kläder och ser ut att frysa ordentligt.

Paula: Jag har ost som mitt huvudsakliga smörgpåspålägg det hjälper väl upp det hela. Alla prover jag tar på VC visar normala värden och ingen större brist av någonting. Trots att jag slarvar mycket med maten. Försöker dock att äta frukt varje dag och få med både kolhydraer och proteiner. Grönsaker är jag dålig på, brukar riva någon morot då och då, eller ta en morot och knapra på i stället för godis.

2012-05-11 @ 11:55:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0