Rensning 24 och att vara god husmor

Längst in på översta hyllan i mitt skafferi har jag bakgrejer. Det vill säga några muffinsformar, bakpulver och vaniljsocker. Allra längst in står de, så jag inte ens ser dem när jag öppnar dörren. Idag fick jag ett ryck och kollade datumet i botten på bakpulverburken. Vad stod det där? 24032005! Nog dags att slänga, eller hur?



Det visar väl ganska tydligt hur ofta jag bakar. Någon gång vartannat eller vart tredje år kan jag göra en sockerkaka. En sockerkaka gjord på en förpackning "Snabbak". När barnbarnet kommer hem brukar jag bjuda på "hembakade" bullar. Både ICA och Findus har djupfrysta färdigbakade kanelbullar, det doftar som nybakat när jag tinar dem i ugnen. Och goda är de!

Det är konstigt så olika vi är. De flesta av mina väninnor i min ålder har med sig hemifrån att man skall ha städat och snyggt, de lagar jättegod mat och bakar himmelskt kaffebröd. Det har inte jag fått med mig. Min mor var inte så intresserad av hushållet. Hon yrkesarbetade mycket när vi var små, inga märkvärdiga jobb, städade, stod i affär och sånt. Dessutom var hon politiskt intresserad och aktiv medlem i Socialdemokratiska kvinnoförbundet. Hon gick på möten med sossarnas lokalförening. Hon led dessutom av ångest emellanåt och då ville hon helst sova.

Det kanske är därför som jag, trots att jag är ensamstående och bor i en lättskött tvårumslägenhet har prioriterat bort TV-innehavet och dagstidningen för att kunna betala för hjälp med städningen. Jag vet helt enkelt inte hur man gör. När duktiga Helen kommer är hon mycket metodisk och missar ingenting. När jag själv försöker tycker jag att jag bara irrar hit och dit. Dammar lite här, tvättar ur handfatet om jag upptäcker att det för fläckigt. Dammsugar något golv när det blivit grus eller smulor. Jag får helt enkelt inte ihop det.

Det är nog så att jag är ingen god husmor, men jag är jäkligt bra på många andra sätt och vis. Leve olikheten!

Kommentarer
Postat av: kristin larsson

å vad det är befriande att läsa ditt inlägg! Så skönt att få bevisat att det finns fler som jag :)) som inte bakar så ofta och "inte får ihop" det där med städningen. Jag har 3 äldre systrar som är "fenor" på bak-matlagning-städ och barnafödande och min mor var likadan. Jag tror att man skall söka efter likasinnade....iaf på dessa områden, det finns en plats för oss också ;) kram från kristin

2012-05-11 @ 11:45:58
Postat av: Sylvia Siverling

Ja Kristin: Vi får bilda en klubb. Frågan är vad den skall heta? :)

2012-05-11 @ 11:56:15
Postat av: Ingegerd

Så bra att Du ger Dig själv godkänt för vad Du inte är så bra på. Jag gillar olika! Men vi jämför oss ofta med andra som är så "duktiga". Önskar Dig en skön helg med lilla Rocky!

2012-05-11 @ 13:00:03
Postat av: Sylvia Siverling

Tack Ingegerd. Önskar dig också en skön helg med maken och vovvarna.

2012-05-11 @ 13:07:24
Postat av: Ingrid

Ja, det är väl tur att alla är olika i mångt och mycket. Min mormor, född 1897, fick inte jobba kvar som utlandstelefonissa när hon gifte sig. Fick bli hemma och ta hand om man och kommande barn. Hon lärde min mamma hur mans skulle sköta ett hem. Min mamma fick jobba och slita både borta och hemma och jag tog med mig hennes sätt att laga, lappa, städa, baka m.m. Hon gick till bussen 06.15 och var hemma igen 18.30. Jag fick ta ansvar för middagarna under veckan från 12 års ålder och sen blev det som i Siv Malmkvists "mamma är lik sin mamma". Städa är ju inte kul, men att baka och laga mat gillar jag.

Hoppas allt är bra och du får höra av dig när du känner för en titt på mina kort från Turkietresan.

Trevlig helg, kram.

2012-05-11 @ 19:22:20
Postat av: Sylvia Siverling

Ja du Ingrid, vist blir vi präglade tidigt i livet. Jag hr sagt det förut och säger det igen. Hoppas du skriver ner din mors och din historia. När du en gång är borta, förhoppningsvis dröjer det länge än, finns ingen att fråga. Intresset för sina rötter brukar inte komma förrän sent i livet och då kan det vara för sent för dina efterkommande.

2012-05-11 @ 21:41:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0